Svadbeni običaji 4

Od mladoženjine do mladenkine kuće stalno se pjeva. Ženski svoje, a muški svoje pjesme. Muškarci često pjevaju onu duže deseteračke o čestoj temi zabranjene ljubavi između dvoje mladih što završava tragedijom. Evo primjera jedne u kojoj je opisan događaj koji se, kažu, zbio na pruzi Šamac-Sarajevo pedesetih godina.


Zavoli se jedno momče mlado
Po imenu Kamenčića Vlado
U djevojku bijelu i rumenu
Po imenu Marković Nevenu
Al’ Nevenu majka uvijek kara
Što sa Vladom ona razgovara
“Ostavi ga, to je tvoja dika, 
Naću ti ja boljega ženika”
Nevenka je poslušala Nanu
Pa je svoga napustila Vladu.
Jedno jutro oko devet sati
Vlakom došli mlade Nene svati.
To je Vladi vrlo žao bilo:
“Ah što bi ja dalje i živio
Kad mi nema koga sam volio.
Idem sada na tu Bosnu rijeku
Nek me tamo mrtvoga zateku”.
Kad on tamo momci se kupaju
I o svojim curama pričaju.
Znadu oni što će sada biti
Ne daju mu vodi pristupiti.
“Idem sada pa ću pod vlak leći
Vagoni će preko mene prijeći
U tom vlaku Nevenka će biti
Pa će mene mrtvoga viditi”.
Vlag lagano tračnicam’ klizio
Mašinvođa ‘vako govorio:
“Eno njeko na toj pruzi leži
U vlak gleđe neće ni da bježi”.
Kad je prvi točak glavu prišo
Mašinvođa pdma’ dolje sišo
To dočuli mladenkini svati
Al’ ne smiju mladenki kazati.
Ona se je sama dosjetila
Od prvog se djevera pustila.
Dođe ona do mrtvoga Vlade
Srce puče u djevojke mlade.
Roditelji, vi ste tome krivi,
Što njih dvoje nisu sada živi.
Roditelji, od sad dobro znajte
I curama momke ne birajte!


Kako se dolazilo pred mladenkinu kuću pjesma bi se završavala pred kućom te poslije nje započimala nova. Na samom ulazu u avliju tj. na kapiji čajo se pogađa oko Placar’ne tj. ulaz svatova u dvorište, domaćin svatova, najčešće otac mladoženjin plaća pečenkom (u glavi od praseta u ustima je zataknut kukuruz), pićem i slično. Pred kućom je vatra, koju konji preskaču. Svatovi ulaze i redaju se po časti i starini za stol: mladićev otac, mladoženja, kum, stari svat... I opet muškarci s posebnim isticanjem vokala “a” u obliku pitanja i odgovora pjevaju:


Šetale se tri djevojke, ljepša od ljepše
Jedna im se razbolila šetat ne more
Bi li pila bijele kave od kavedžije?
Il’ bi jela fine alve od alvedžije?
Nit’ bi pila bijele kave od kavedžije
Nit’ bi jela fine alve od alvedžije,
Već ljubila dragog svoga jednog jedinog.


Istovremeno jenge i djevojke pjevaju pred zaključanim vratima mladenke.


Zapjevala soko (p)tica misli zora je,
Pod pendžerom lijepe Kate (k)ćeri Markove.
Ustaj Kato, ustaj zlato spremaj darove! 

Ja sam mlada i nejaka pa ne umijem.
Sinoć me je tata dao, nisam ni znala,
A jutros me majka ne da, Bog je pomogo.


Ako su vrata još ne otvore, zapjeva se nova pjesma.


Što su ova vrata zaključana,
A prije su sama otvarana?

Ili:

Otvori nam naša sna’o bona
Nosi pero svileni’ bonbona.


Ili , ako je samodošla narugaju se:

A što si se mila zatvorila
Kad si davno sa barabom bila.


Kad se uz simbolični novčani dar glavne jenge vrata otvore, mladenka se s prisutnima ljubi i tada počinje opremanje ili ukrašavanje njezine glave. Mladenka je ili u ružičastoj ili u bijeloj suknji, reklji i zapregu. Na glavu se stavlja tzv. duvak ili šlajer. Razlika je u tom što je duvakom bilo pokriveno i lice a šlajerom nije. Dok jenga stavlja bijeli vjenčić kojeg će djevojka ostaviti na oltaru ako je nevina i ako nije samodošla (tj. ako nije pribjegla momku i s njim živjela neko vrijeme, a onda po izmirenju roditelja napravljena svadba. Tada vjenčanje nije bilo u bijelom duvaku već u bijeloj marami), pjeva se:


Pleti jengo sitne pletenice,
Nek zaplaču snajine sestrice.


Jenga i djever su posebno darivani od mlade za tu prigodu izvezenim peškirima, maramama, maramicama, a jengama se još u pocalice straga stavljaju žlice i vilice pa čak i fildžani. Inače su sva kola i konji slično i bogato okićeni. 

Slijedi čin traženja mlade... 

Izvor: http://www.hasic-online.at/tradicija/niti---povezivanje-rasute-batine/svadbeni-obicaji/svadbeni-obicaji-4.html

 Bulin usluge Danilo © Perla d.o.o. 2012